Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Obras De Luis De Camões Principe Dos Poetas De Hespanha, 1782–1783

Obras De Luis De Camões Principe Dos Poetas De Hespanha. Segunda Edição Da que, na Officina Luisiana se fez em Lisboa nos annos de 1779, e 1780, Lisboa: Na Offic. de Simão Thaddeo Ferreira, 1782–1783, t. I(1–2)–IV

Sygnatury BUŁ: 1015375/1,1 Biblioteka Cyfrowa UŁ

1015375/1,2 Biblioteka Cyfrowa UŁ

1015375/2 Biblioteka Cyfrowa UŁ

1015375/3 Biblioteka Cyfrowa UŁ

1015375/4 Biblioteka Cyfrowa UŁ

Wydanie dzieł zebranych Camõesa z lat 1779–1780 ukazało się drukiem w Lizbonie z inicjatywy Tomása José de Aquino (1718 lub 1720–1804), choć niepodpisane wówczas jego nazwiskiem. Dopiero we wznowieniu tejże edycji, opublikowanym dwa lata później, Aquino wyjawił swoje personalia oraz zamysł, jaki przyświecał projektowi wydawniczemu, którym pokierował. Jego ambicją było umieszczenie w publikacji „wszystkich istniejących dzieł Luísa de Camõesa”, stąd też jej objętość wzrosła do pięciu woluminów, przy czym na tom I, obejmujący „Os Lusíadas” wraz z komentarzami, złożyły się dwie odrębne księgi.

Edycja wprowadziła pewne nowości w zakresie utworów poetyckich przypisywanych Camõesowi. Stała się również przyczynkiem do żywej i pełnej erudycji polemiki, dotyczącej m. in. włączenia do tomu wcześniej niepublikowanych fragmentów wierszy, przypuszczalnie stworzonych przez Camõesa, jak również atrybucji niektórych utworów, wiązanych równocześnie z innym czołowym poetą portugalskim z epoki renesansu, Diogo Bernardesem (ok. 1530–ok. 1594).

Frontyspis miedziorytowy w tomie I (cz. 1) z wizerunkiem Camõesa w zbroi, z wieńcem laurowym na skroniach oraz podpisem u dołu: „W jednej dłoni księgi, w drugiej żelazo i stal,/W jednej dłoni zawsze szpada, w drugiej pióro […]”, nawiązuje do toposu „miecza i pióra” (port. armas e letras), który poeta często przywoływał w swojej twórczości, a nawet zgodnie z nim postrzegał swoje osobiste losy i misję życiową poety-żołnierza. Z czasem utrwalił się on w interpretacjach postaci portugalskiego twórcy, zwłaszcza w XIX wieku.

Autorstwo i wykonanie ryciny: Jerónimo de Barros Ferreira (1750–1803) – ilustrator, José Lúcio da Costa (1763–1810) – miedziorytnik.