Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Sztuka ludowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Sztuka ludowa

Kolejną przestrzenią wirtualną dopełniającą fragment wystawy poświęcony wsi tradycyjnej jest sztuka ludowa. Prezentujemy jej wytwory pochodzące głównie z II połowy XX wieku. Przewijają się w nich motywy sakralne, gdyż w kulturze ludowej treści religijne były wszechobecne. Ale świat ten nie był rajski: artyści i artystki tutaj wymienieni sami doświadczyli samotności, odtrącenia, marginalizacji. Pisze Andrzej Perzanowski: „Mimo częstego podziwu czy zachwytu, jaki budziły ich dzieła, praca twórców była postrzegana w kategoriach zabawy, oni sami zaś – jako osoby infantylne, ‘niemal umysłowo chore’” (A. Perzanowski, Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa 2009, s. 81). Bardzo często tacy ludzie nie mieli zrozumienia u innych dla swojego talentu. W wiejskiej ekonomii liczyła się praca na roli i pełnienie obowiązków gospodarskich. Tymczasem twórcy ci wykraczali poza te schematy i oczekiwania zbiorowości. Wierni byli powołaniu artystycznemu i nawet problemy psychiczne wyostrzały ich wrażliwość. Nie rozumiano na wsiach czy w małych miasteczkach, że twórcy ci nie idą na kompromisy z życiem, po to by w swoich dziełach właśnie oddać owo życie, zmierzyć się z powołaniem, wbrew innym, odsłonić nieznane rewiry rzeczywistości i własnego wnętrza. Swoista artystyczna asceza oznaczała doświadczenie osamotnienia (opuszczenia) ale i pozytywnej samotności – w swej pasji twórczej mogli oddać się beznamiętnie temu co kochali i obcować w żywiole piękna. Sztuka tutaj prezentowana to właśnie świadectwo triumfu nad społeczną rzeczywistością i owoc wyrzeczeń podyktowanych artystycznym powołaniem.

Autorstwo fragmentu Sztuka ludowa Bartłomiej Gapiński; przygotowanie biogramów artystów Grzegorz Graff (Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie)